۸۸۹۸۹۱۶۱-۴
اطلاعیه ها
صفر تا صد حیطه استدلال بالینی از زبان محمدرضا نادریان

محمدرضا نادریان دارنده ی مدال های طلای کشوری حیطه استدلال بالینی المپیادهای علمی دانشجویان، در گفت و گویی صفر تا صد این حیطه را برای دانشجویان علاقه مند شرح داد.
1397/9/6   0

در گفت و گویی صمیمانه از محمدرضا نادریان منتور حیطه ی استدلال بالینی و دارنده مدال طلای هشتمین دوره حیطه ی استدلال بالینی المپیادهای علمی دانشجویان خواستیم تا در آستانه ثبت نام یازدهمین المپیاد علمی دانشجویان و همزمان با آغاز ثبت نام کلاس های آمادگی برای شرکت در المپیاد علاقه مندان را با حیطه استدلال بالینی آشنا کند و این دانشجوی موفق به این شرح گفت:

سلام به همه ی دوستان خوبم، من محمدرضا نادریان هستم و سعی می کنم در این گفت و گو در مورد المپیاد حیطه استدلال بالینی برای شما توضیحاتی بدهم و از تجربیاتی بگویم که فکر می کنم برای متقاضی شرکت در المپیاد بتواند مفید باشد . سعی می کنم تمام مواردی که از ثبت نام تا انتهای کار که امتحان در سطح کشوری برگزار خواهد شد را توضیح بدهم.


 اولین سوالی که دانشجویان می پرسند این است که ثبت نام در المپیاد استدلال بالینی چه موقع است و چه مقطعی بهترین زمان برای شرکت در این حیطه می باشد؟

 همه ساله یکی از فعالیت‌هایی که مرکز رشد استعدادهای درخشان انجام می دهد برگزاری المپیاد در سطح دانشگاه و آماده کردن افراد برای شرکت در المپیاد کشوری است. معمولا بر حسب تاریخی که وزارت خانه مشخص می کند فراخوان ثبت نام برای المپیاد در پاییز یا زمستان اعلام می شود و افراد برای شرکت در المپیاد می توانند در حیطه های اعلام شده توسط کمیته ی راهبری المپیاد در وزارت بهداشت مانند استدلال بالینی، علوم پایه، مدیریت نظام سلامت، آموزش پزشکی و کار آفرینی و ... اقدام کنند. این اطلاع رسانی توسط وزارت بهداشت و سپس مرکز رشد استعدادهای درخشان دانشگاه انجام می شود.

این حیطه عمدتا مرتبط با دانشجویان پزشکی است و به نظرم می رسد بهترین مقطع برای شرکت در حیطه استدلال بالینی، زمانی است که بخش قابل توجهی از بخش های بالینی را گذرانده باشید، به خصوص بخش های داخلی، جراحی، اطفال و زنان، تا بتوانید با محتوایی که در المپیاد مورد سوال قرار میگیرد آشنا باشید؛ یعنی منطقا افرادی که در سال های علوم پایه و پاتوفیزیولوژی هستند دانش مناسبی برای شرکت درحیطه المپیاد استدلال بالینی ندارند و از سوی دیگر نیز افرادی هم که در ماههای انتهایی تحصیل هستند با توجه به مشغله ای که برای کشیک های متعدد دارند و زمان آزاد کمتری دارند گزینه ی مناسبی برای شرکت در المپیاد نیستند.

منطقا این طور به نظر می رسد که حوالی آزمون پره انترنی یعنی زمانی که شما تسلط کافی بر روی درس های استدلال بالینی مثل درس های داخلی، جراحی، اطفال و زنان دارید، بهترین زمان برای شرکت در المپیاد استدلال بالینی باشد.


سوال بعدی که می خواهم مطرح کنم و می دانم که سوال خیلی از متقاضیان شرکت در المپیاد است این است که مرکز رشد استعدادهای درخشان چه کلاس هایی برای آمادگی المپیاد برای شما برگزار خواهد کرد؟

 تجربه ای که بنده برای دو سال شرکت در المپیاد بالینی دارم این است که مرکز رشد استعدادهای درخشان کلاس هایی برگزار می کند که در آن دانشجویان با شیوه هایی که  برای پاسخ دادن به سوالات لازم هست فرا بگیرند آشنا می شوند، عملا کلاس هایی که در مرکز رشد استعدادهای درخشان برگزار می شود دانشجو را با شیوه ی پاسخ دادن به سوالات آشنا می کند اما محتوایی که برای آزمون لازم است آموزش داده نمی شود، به علت اینکه محتوا، بسیار وسیع است و آموزش دادن آن متعاقبا نیازمند زمان زیادی است اما در کل، کلاس های بسیار خوبی از جهت آشنا شدن با نمونه سوال هاست و اینکه با سبک سوالات مختلفی که ممکن است در المپیاد سوال شود، آشنا خواهد کرد.

 اینکه چه نوع سوال هایی برای هر المپیاد مورد سوال است، بسته به تصمیم‌گیری کمیته‌ی طراحان سوال است. برخی سال‌ها سوال های تشریحی بار بیشتری دارند برخی سال‌ها سوال های تستی یا چند گزینه ای بار بیشتری را برای سوالات به خود اختصاص می دهند که در قسمت های بعد به این نکته اشاره خواهم کرد .


سوال سومی که می خواهم مطرح کنم این است که چه مطالبی برای این امتحان باید مطالعه کرد یعنی به عبارتی اگر خواستیم برای این امتحان مطالعه کنیم چه مباحثی را از چه منابعی مطالعه کنیم ؟

مطالب لازم برای امتحان کتبی  المپیاد استدلال بالینی تا حدودی شبیه به مطالب آزمون های جاری دانشگاه است خیلی لازم نیست که شما مطلب اضافه تری نسبت به مطالبی که در طول دوران تحصیل در پزشکی مطالعه میکنید برای آن امتحان مطالعه کنید، اگر شما درس های خودتان را مثل درس هایی که در دوره ی بالینی در بخش های جراحی، داخلی، اطفال و زنان می‌گذرانید را، به خوبی مطالعه کنید عملا از نظر محتوای مطالبی که مورد سوال قرار خواهید گرفت در المپیاد کمبودی نخواهید داشت و احتمالا به سوالات می توانید پاسخ دهید نکته مهم تیپ سوالات است که با دانشگاه متفاوت است مهم این است که یاد بگیرید چگونه به هر سوال پاسخ دهید این تعیین می کند که آیا شما در المپیاد موفق خواهید شد یا نه.

واضح تر بخواهم بگویم این است که تقریبا تمامی رقیبانتان در المپیاد به قدر شما از نظر محتوایی قوی هستند فقط سرعت عمل، دقت و شیوه پاسخ دادن به سوالات است که موفقیت شما را تضمین می کند.


سوال چهارمی که می پرسند این است که آزمون غربالگری چطور خواهد بود؟

اینکه آزمون غربالگری را وزارتخانه برگزار کند و یا دانشگاه، بستگی به تصمیم وزارتخانه دارد که همه ساله اعلام می کند . سال اولی که بنده شرکت کردم اینطور بود که از هر دانشگاه یک تیم سه نفره برای حضور در المپیاد به وزارت بهداشت معرفی می شدند و رویکردی که  دانشگاه برای این موضوع پیش گرفت این بود که یک  آزمون  غربالگری برگزار کرد و از میان تمامی شرکت کنندگان سه نفری که نمره بالاتری داشتند برای این آزمون معرفی شدند. سال بعد و با توجه به رویکرد منطقه ای آمایشی که وزارت بهداشت در پیش گرفت آزمون غربالگری را خود برگزار کرد و از هر منطقه ده نفر اولی که از میان شرکت کنندگان بالاترین نمره را کسب کرده بودند برای شرکت در المپیاد معرفی کردند.


سوال پنجمی که میخواهم پاسخ بدهم این است که در مرحله کشوری چه امتحانی از شما خواهند گرفت؟

 باز هم رویکرد وزارت بهداشت در هر سال متنوع خواهد بود و برای هرسال طراحی جداگانه ای برای المپیاد در نظر می گیرد، در سال اولی که بنده شرکت کردم امتحان از دو قسمت آزمون کتبی فردی و آزمون شفاهی  گروهی تشکیل شد در آزمون کتبی فردی قسمت های مختلفی که مورد سوال قرار می‌گرفت عملا معطوف می شد به سوال های مربوط به سناریو، سوالات Key Feature، سوالات پازل و سوالات CRP که در ادامه برای هرکدام از این مدل سوالات مثالی میزنم

بعد از اینکه امتحان کتبی بر گزار شد از میان افرادی که شرکت کرده بودند افرادی که بالاترین نمره ها را گرفته بودند در هر دانشگاه در قالب تیم تعیین شدند و برای شرکت در آزمون گروهی آماده شدند

آزمون کتبی فردی چند قسمت داشت، قسمت اول قسمت سناریو ها بود که امتحان کتبی بود و شما باید برای هر گروه از علائم و نشانه های بیماری ها یک سناریو می نوشتید که مرتبط با آن علائم و نشانه ها بود یعنی اگر مثلا به شما سه کلمه می دادند با عنوان تب، راش و مثلا درد مفصل شما باید سناریو یک بیمار لوپوس را یادداشت می کردید که علائم تب، راش و درد مفصل را داشت و در مورد تشخیص و درمانش به صورت کتبی توضیح می دادید.

یک نمونه سوال دیگر سوالات Key Feature بودند که یک سناریو دو خطی در مورد یک بیماری به شما داده می شد و با توجه به تشخیصی که شما در ذهن داشتید باید از میان ده گزینه ای که برای هر سوال مطرح می شد سه تا گزینه که مهم تر از همه در تشخیص و درمان اثر می‌گذاشت را انتخاب می کردید.

یک نمونه سوالات دیگر سوالات پازل بود که برای مثال چهار بیماری در ذهن طراح بود و برای هر کدام از آن ها روش تشخیصی و روش درمانی را مورد سوال قرار می داد و شما باید از بین قسمت های مختلف گزینه هایی که مرتبط با بیماری بود و با سایر گزینه های دیگر هم خوانی داشت در کنار هم قرار می دادید و شبیه پازل سعی می کردید که بهترین جواب هارا برای هر بیماری انتخاب کنید.

بعد از امتحان کتبی فردی، امتحان شفاهی گروهی منطقه برگزار می شد که آن هم بر حسب سال ممکن بود متفاوت باشد.

سال اولی که ما شرکت کرده بودیم امتحان به این نحو بود که ایستگاه های مختلفی شبیه امتحان آسکی برای آزمون طراحی میشد. یک ایستگاه ممکن بود مرتبط با این باشد که مثلا 4 تا فایل صوتی از 4 صدای قلبی برای شما گذاشته می‌شد که با بیماری مد نظر مچ کنید. این ایستگاه ها متعدد بودند و البته خیلی هم خلاقانه طراحی شده بودند.

اما برای سال دوم اتفاقی که افتاد، این بود که مدل امتحان گروهی به این مدل تبدیل شد که تهیه ی گاید لاین مدنظر وزارت بهداشت بود، یعنی طبق یک دستورالعمل راهنمایی که فرستاده بودند گروه ها باید سعی می کردند با توجه به مرور متون و متاآنالیز و قدم هایی باید که بر اساس مدل PICO شکل می‌گرفت، یک گایدلاین کشوری برای یکی از مشکلات شایع بهداشتی درمانی، نگارش می‌کردند.


سوال بعدی که احتمالا سوال خیلی از شرکت کنندگان است این است که منابع این حیطه چه منابعی هستند؟

هر ساله از طرف خود وزارت بهداشت منابع برای مطالعه و حوزه ی استدلال معرفی می شد که اکثرا منابع به کتاب ها یا دستورالعمل هایی که بیشتر برروی استدلال بالینی متمرکز شده اند معطوف هستند.

مطالعه این کتاب ها می تواند کمک کند ولی به نظرم می رسد که بیشتر از همه، چیزی که به شما کمک می کند که در المپیاد موفق باشید این است که سعی کنید نمونه سوال های بیشتر و بهتری را حل کنید و با  افرادی که در سال های قبل در المپیاد شرکت کردند مشورت کنید که چه نمونه سوالاتی را باید به چه نحوی پاسخ دهید.

مهارت اینکه به هر سوال چگونه پاسخ دهید بسیار اهمیت دارد، شما می توانید نمونه سوالات سال های قبل را از شرکت کنندگان در سال های پیش بگیرید چون گاهی سوالات در المپیادها از نظر محتوایی تکرار می شوند.

نکته ای که در آخر باید عرض کنم این است که کار گروهی شما در مرحله امتحان گروهی به شدت ارزشمند خواهد بود؛ اینکه از قبل باهم هماهنگ باشید و سعی کنید که در امتحان این هماهنگی را حفظ کنید در نهایت بتوانید با همدیگر یک گروه خوب را شکل دهید، این برای موفقیت در مرحله ی گروهی حرف اول را می زند.

برای همه ی شما آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم در امتحان المپیاد استدلال بالینی بهترین نتیجه را کسب کنید.


 


 


  
  
  
نظرات کاربران:
شما هم نظر خود را مطرح کنید:
نام(اختیاری):
آدرس پست الکترونیکی(اختیاری):